Jes Kroman



VALDEMAR POULSEN

Født 1955 i Odense og opvokset i et hjem hvor musik var synonymt med gammeldags dansemusik med Bror Kalles Kapel. Dette fantastiske orkester lagde grunden til en livslang kærlighed til "gammeldags" musik. Der var ingen i familien der spillede, men i min spæde ungdom kom jeg i kontakt med musikken via The Dubliners og en Odenseansk gruppe med det poetiske navn Bix Bearnaise. Snart lærte jeg mig at spille på skeer, og efter at have fået 250 kr. i hyre for at spille et job med Bix Bearnaise, indså jeg at der måtte være langt flere penge i at spille violin. Derfor gik jeg den tunge gang til en gammel skolelærer hr. Worning, hvor jeg gik til spil i omkring en måned. Det var ingen stor succes og jeg begyndte ret snart at spille for mig selv. Det viste sig dog, at lærer Worning foruden mig havde en anden elev, Esben, som også ville spille traditionel musik. På nærmest mirakuløs vis mødtes vi, og vi begyndte et seriøst sammenspil, som var meget udviklende for os begge.

Kort tid efter blev vi kontaktet af en ung knægt Jens Søgaard, som også spillede violin. Han stod lige og manglede folk til et job på et værtshus i Svendborg. Han gjorde det fra starten lysende klart, at vi var de sidste han ringede til, fordi ingen andre kunne tage med. Men han var villig til at give os en chance.

Jobbet blev en succes, vi blev inden aftenens udgang hyret til flere jobs på Fyrtøjet, og Sonnichsens Spillemænd var en realitet. Det blev starten på en fantastisk tid hvor vi spillede her og der og alle vegne.

I 1975 var Esben og jeg på et week-end kursus i Boserup skov uden for Roskilde og her mødte jeg de to særlinge Hans Jørgen Christensen og Sonnich Lydom Christensen. Der var god kontakt, og da jeg året efter flyttede til Hillerød tog jeg kontakt til Hans Jørgen, der da boede i Helsingør. Det blev til rigtigt mange aftener med både TV-kiggeri og violinspil, og her fik jeg nok den største traditionelle indsprøjtning man kan forestille sig. Hans Jørgen øste generøst af sit repertoire fra Ewald Thomsen, og det var en fantastisk tid.

Den Christensenske familie havde en ung husven, som viste sig at være Sonnich Lydom, og vi blev hurtigt pot og pande, og har hængt sammen siden.

En fantastisk tid i det københavnske spillemiljø ventede med mange gode spillevenner f.eks. Peter G. G. Sørensen, Jørgen Venstrehånd Jeppesen (Frederik), Smeden, Niels Wilhelm, og mange mange flere. Senere fulgte mange års samarbejde med guitaristen Morten Alfred Højrup.

Orkestre:

Sonnichsens Spillemænd - Dansk Arbejde -
V. Poulsen´s Kapel - La Bastringue - Københavns Trottoire ensemble - Gensidig Fransk - Kroman, Høirup & Hofset – Rødtjørnen - Kroman & Høirup - Quebec Dance Band - Hans Jørgen Christensens Quintet - Kroman, Cooper & Scollay - Jes Kroman´s Rubber Stamps m.m.


Udgivelser:

1985:
La Bastringue: Til Louis
(Kassettebånd)
1986:
La Bastringue
(LP, La Bastringue)
1987:
Square Dance Tonight Volume 2
(LP/MC, La Bastringue)
1988:
Favourites
(MC, Jes Kroman, Anders Hofset & Morten A. Høirup)
1992:
Folkemusik i Danmark 1
(MC, FMS Quebec Dance Band)
1992:
Alive in Scandinavia
(MC, Quebec Dance Band)
1996:
Folkemusik i Danmark, V. Poulsen´s Kapel
1997:
Hans Jørgen Christensen´s Quintet (demo CD)
2001:
Rubber Stamps (CD, Jes Kroman´s Rubber stamps)
2005:
Fanden er løs (CD, V. Poulsens Kapel)



Mit gode skib – V. Poulsen II.

 

Malene D. Beck



VERA POULSEN


har trådt sine barnesko i Folkemusikhusmiljøet og kom derigennem også i kontakt med traditionelle spillemænd som bl.a. ”Æ Tinusser” og Viggo Gade. Malene er uddannet bassist fra Det Jyske Musikkonservatorium, rytmisk linie. Det er dog som pianist hun mest dyrker den traditionelle folkemusik og hun har også undervist i traditionelt klaverakkompagnement på Det fynske Musikkonservatorium

Sammen med Tove de Fries indspillede Malene debut album” i oktober 2003, – og modtog 2 priser ved Danish Music Award – Folk 2004. Tove de Fries modtog prisen som årets instrumentalist (for albummene ”Balance og ”Classic” med Baltinget). Desuden modtog de prisen for Årets Debut.



Udgivelser:


2002:
Instinkt: Hur

2003:

de Fries & D. Beck: Balance

2005:
V. Poulsens Kapel: Fanden er løs

 

Sonnich Lydom



VAGN POULSEN


Født 1956 i Esbjerg. Opvokset i Dragør, i et hjem uden klaver. Ferierne som oftest hos min farmor og den øvrige familie i Sønderho på Fanø. Begyndte at spille guitar i 66-67, stærkt foranlediget af en 6 år ældre fætter. Blev interesseret i traditionel folke- og spillemandsmusik omkring 73, efter at have hørt nogle plader med irske Dubliners.
Begyndte at spille violin et års tid efter. Alt hvad jeg kunne finde af plader med trad. musik, (det var ikke meget, der var tilgængeligt dengang) blev lyttet af. Irske reels fra Dubliners, Sønderho-stykker fra Pitter og Frits Brinchs fem 78 r.p.m. plader fra 1950, som var i familiens eje. »Med kærlig Hilsen«-pladen, og Fynboernes »I det grønne Hjørne«, blev også støvsuget. Mødet med Hans Jørgen Christensen i 74, var skelsættende. Hans Jørgen havde spillet med legendariske Evald Thomsen i en årrække, og lært mange melodier af ham. Hans Jørgen var (– og er) en fantastisk spillemand, der tog mig under sine vinger, og øste gavmildt af sin musik m.m.m. Det var magisk for en 18 årig knægt, besat af spillemandsmusik. Tak Hans Jørgen!

Indtrådte nogenlunde samtidig, i det lokale Dragør-orkester » Blacksmiths Band «, som spillede irsk/engelsk folk-rock a-la Fairport Convention.

Begyndte omkring 75, at dele melodier og livstil med jævnaldrende Jes Kroman, Peter Gorm Sørensen og Jens Hansen. I årene der fulgte, tabte Peter sit hjerte fuldstændig til irsk musik. Han rejste meget i Irland, mødte og spillede med de bedste traditionelle musikere i landet. Og når det regner på præsten... Peter var og er stadig en kæmpe inspiration når det kommer til irsk musik.

Indgik i 78 i »Dronningens Livstykke«, som inden for de næste 5 år, nåede at indspille tre LP plader. Repertoiret var dels spillemandsmusik, dels danske middelalderviser i rockforklædning. Bandet blev opløst i 84, efter optræden på det års Tønderfestival.

Spillede i 1981 på den første Shetland Folk Festival, sammen med Jes Kroman. Det var et af mit livs oplevelser. Et musikalsk og kulturelt chock af bedste skuffe. En kæmpe saltvandsindsprøjtning. Den tur blev starten på »V. Poulsens Kapel«s glorværdige karriere.

Spillede i årene 1982-87 irsk musik med »Ashplant«, som dengang bestod af Peter G. Sørensen, Michael Møller Christensen, Seamus Cahill og Martin O'Hare.

I sommeren 1983, tog jeg sammen med Jes Kroman og en gammel ven, Lars Kim Pedersen, 2 måneder til Quebec. Den tur ændrede på mange måder hele min musikalske opfattelse. Mødet med den fantastiske Quebec musik, med det fantastiske »Quebec swing«, var som at få en boksehandske i hovedet – på den fede måde. Bevidst eller ubevidst, er det som om den musik er til stede, i al den musik jeg spiller. Den enestående Quebec-harmonikatradition, gav mig så meget lyst til at udforske den diatoniske harmonika, at jeg næsten opgav violinen.

Indgik i 1990 i »Foxhunters«. En gruppe af gamle venner, der spillede irsk musik – for første gang, udelukkende på to-radet harmonika. Vi spillede også en del musik, som jeg komponerede. Det kunne mærkes på KODA checken. Det blev desværre aldrig til nogle CDer. Spillede med indtil opløsningen i 1994.

Spillede med »Three's a Crowd« (bonesspiller og sanger Yirdy Machar og Seamus Cahill) fortrinsvis på irske pubber, som skød op som paddehatte i 90'erne. Fra ca. 1995-2000. Dog stadig lejlighedsvis. Indledte nogenlunde samtidig, duo-samarbejdet med den gamle »Ashplant«-ven Seamus Cahill.

Dannede i 1998 »ULC trio«, sammen med Sønderhoviolin-maistro Peter Uhrbrand og Seamus Cahill. Det var en kærkommen lejlighed til at dyrke Sønderhomusikken mere i dybden. Det er en stor fornøjelse og tilfredsstillelse, at spille disse unikke melodier med Peter.
I år 2000 udvidede vi ULC med jazz pianisten Peter Rosendal og basisten Mads Vinding. Med den besætning, har jeg helt klart oplevet nogle af mine største musikalske øjeblikke.
Det er indtil videre, blevet til 3 CDer med ULC. To af dem har vundet Danish Music Awards, for årets folkalbum.

Efter at have medvirket på begge »Trou-
badourbanden
«s CDer, blev jeg fast medlem i 2003. Indgik ligeledes i 2003 i »Flax in Bloom«, efter et år som vikar for violinspilleren Ditte Fromseier Mortensen.

Det var så, stærkt nedkogt, mere end 30 år med folkemusik, spillemandsmusik, traditionel musik... kært barn, mange navne.

Jeg har det med folkemusik, som en dykker må have det med havet. Overfladen er hvad den er; det er først i det øjeblik du dykker ned, den fantastiske verden åbner sig. En uendelig verden du selvfølgelig aldrig bliver færdig med. Jeg ser frem til de næste 30 år...

Udgivelser:

1979:
Dronningens Livsstykke: Plat eller krone - LP
1980:
Dronningens Livsstykke: Katten i sækken - LP
1984:
Dronningens Livsstykke: Doktor X - LP

1995:
Ash Plant: Selected recordings 1985-1995
- CD
1995:
Troubadourbanden: Ta' med mig hjem i nat - skat! Track 7, 10 og 14
1999:
ULC: Sik og Sejs - CD

2000:
ULC: Spring - CD

2001:
Troubadourbanden: Der mangler noget i paradis.
2002:
FMS: Alene på en scene - CD track 5, 12 og 21.
2003:
ULC: Masquerade - CD

2005:
V. Poulsens Kapel: Fanden er løs - CD